Outbound | Inbound | |
Przykładowe rodzaje działań |
płatne kampanie Ads prospecting influence |
SEO content optymalizacja strony |
Czas do efektów | sprint | maraton |
Kwestia budżetu | w krótkim czasie należy dużo zainwestować, aby uzyskać oczekiwany efekt | dobrze poprowadzony, nie jest drogi, jednak przez pryzmat czasu swój budżet pochłonie |
Mierzalność | w większości wypadków w pełni policzalne, dzięki skryptom konwersji | bez ankiet nie możemy "dokładnie" zweryfikować, który post w końcu przekonał klienta |
komu można polecić (poza oczywistym - każdemu) |
E-Commerce Sprzedaż szkoleń SaaS Lokalne biznesy |
Usługi B2B Branża IT Usługi Community management |
tabelka dostosowana do urządzeń mobilnych
Pierwsze co się rzuca w oczy, to kwestia budżetu. Należy się nastawić na większy wydatek od samego początku i dokładną kalkulację ROI (zysku z inwestycji). Niekorzystna będzie reklama, gdzie wydając 5000 zł zarabiamy tylko 6000 zł, bo prawdopodobnie nie pokryje to wszystkich kosztów produktu, lub wykonywanej usługi. Oczywiście praca w systemach reklamowych wymaga czasu na sprawdzenie grupy docelowej, formatu reklamy i chociażby "zasilenie algorytmów". Jak powszechnie wiadomo, większość systemów Ads posiada zaawansowane algorytmy oraz elementy AI, aby w lepszy sposób pomagały docierać do Twoich klientów. Oznacza to, że z czasem wynik kampanii powinien być o wiele lepszy. Z wielu kampanii, które rozpoczynałem, to sprowadzenie jednego odwiedzającego na stronę np. zaczynaliśmy od ponad 2 zł, a kończyliśmy na około 0,40 zł. Ważne! Samo sprowadzenie klienta na stronie, nie gwarantuje jeszcze sprzedaży. Tutaj ma ważne znaczenie CRO, co oznacza, jaką skuteczność ma strona sama w sobie. Czy pierwsze wrażenie jest ok, czy sprzedawca wygląda na godnego zaufania i jak został przedstawiony produkt (czy reklama nie kłamała).
Z drugiej strony, stawiając na marketing treści, to możemy być pewni, że na początku nie będzie dużo klientów, za to klienci będą bardziej świadomi i firma w ich oczach wygląda na godną zaufania. Klient nieważne, gdzie się zaloguje, to zobaczy, że w każdym miejscu publikujesz wartościowe treści budujące tylko wizerunek specjalisty. Jednak taki proces również wymaga dobrego przygotowania, analizy treści nie tylko pod kątem SEO, ale także wartości, które niesie odbiorcy.
Co mi się osobiście podoba, to fakt, że obie metody można stosować jednocześnie. Jeżeli firma musi mocno ruszyć z miejsca, to uruchamia płatne kampanie reklamowe. W tzw. międzyczasie buduje content, a po kilku intensywnych miesiącach firma będzie mogła mocno ograniczyć wydatki na budżeto-żerne płatne kampanie reklamowe, bo sam inbound będzie już przyciągał klientów.
Niezależnie od tego, w jakim miejscu rozwoju firmy się znajdujesz, najważniejsze jest, aby planować marketing na miarę swoich możliwości. Co to oznacza? Że w pierwszej kolejności musisz się rozejrzeć dookoła, aby sprawdzić co masz "pod ręką". Najlepiej jest skorzystać z zasobów, które mamy do dyspozycji.
Poza oczywistym budżetem w postaci pieniędzy na koncie, może jeszcze być:
Taki skromny przykład.
Czasami wystarczy pójść na warsztat, gdzie produkujesz np. meble i nagrać kilka filmików, jak powstaje krzesło. Nie musi być szczegółowy i z opisem, wystarczy prosty i jakaś muzyka w tle. Oczywiście komentarz, tylko by pomógł. Taki film sklejony z tych mniejszych filmików, należy kolejno wrzucić na Facebooka, najlepiej na grupy, gdzie ludzie rozmawiają o meblach (a takich jest zawsze kilkanaście). Dwóch znajomych poprosić o przychylny komentarz i gotowe! Trochę czasu, telefon, kontakty, i to powinno przysporzyć jakiegoś klienta.
Oznacza to, że nie musisz mieć milionowych budżetów, aby zrobić akcję marketingową. Niestety marketing uwielbia ciągłość i konsekwencję, co oznacza, że będzie trzeba wrzucać więcej filmów i zdjęć, żeby kolejni klienci o nas usłyszeli.
Wracając do planowania...
W następnych wpisach będę rozpisywał po kolei wszystkie elementy, więc zapraszam do zaglądania, a dla osób z pełną głową obowiązków jest opcja przypomnienia - newsletter.
Na pewno nie cudów. Marketing to ciężka praca w określaniu klienta docelowego, drogi dotarcia do niego, komunikacji z nim oraz optymalizacji każdego elementu lejka sprzedażowego, aby dostarczyć firmie klientów. Zawsze pojawia się wiele zmiennych, które mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów.
Jednak dobrze poprowadzony marketing, to silna marka odporna na większość zewnętrznych czynników. Tylko to wymaga czasu, cierpliwości i zasobów. Kiedy osiągniesz taki poziom, to będziesz w stanie nawet wybierać sobie zlecenia albo powiększać zespół. Często marketing to samonapędzająca się maszyna, ponieważ jest w stanie realizować projekty w sposób progresywny, czyli podejmować się ciekawszych i droższych rzeczy dopiero po zwiększeniu przychodu firmy. Bardzo wygodne rozwiązanie. Gdyby nie marketing, to dzisiaj nie było by takich firm jak McDonald's, Allegro, itd.
Tutaj skupiłem się na marketingu samym w sobie, ale często firmy też posiadają dział handlowy, prawda? W najbliższych artykułach rozpiszę się na ten temat.
Jeżeli masz jakieś sugestie, pomysły, to jestem otwarty na wiadomość od Ciebie - pisz śmiało.
Póki co, dziękuję za twój czas i życzę Ci miłej zabawy.
Patryk
Więcej treści? Zapisz się do newslettera
© 2021 Tata Przedsiębiorca