Tata Przedsiębiorca logo
23 stycznia 2023

Jak działa marketing?
zasada działania na przykładzie wioski.

Wbrew pozorom kilka podobieństw znajdziemy. Najważniejsze, że dzięki osadzie jako przykładowi zorganizowanej społeczności o wspólnym celu, można łatwo zrozumieć, czym jest marketing, czego oczekiwać po marketingu i jak planować marketing.
 
Osobiście polecam tego typu porównanie. Zawsze kiedy mam do czynienia z przedsiębiorcą, który dotychczas nie korzystał w swojej firmie z usług marketingu (a jeszcze sporo takich), to szybko otrzymuje odpowiedź na pytanie "jak działa marketing?".
 

Czym jest marketing?

 
Jak wiadomo wioska to grono osób o różnych talentach z jasno określonymi obowiązkami. Dla rozwoju sadyby ważne jest, aby każdy mieszkaniec pomimo wykonywania innej czynności, poprzez efekt swojej pracy miał wpływ na wzrost bezpieczeństwa i zapewnienia podstawowych dóbr wszystkim mieszkańcom osady.
 
W takiej wsi (firmie) powinniśmy mieć:
  1. Myśliwego 
  2. Rolnika 
  3. Zarządcę 
 
 
Myśliwy w tej sytuacji pełni rolę działu marketingu tzw. outbound - "wychodzący". Czyli ma jasną rolę wyjścia w las i przyniesienia zwierzyny. Innymi słowy chodzi o pozyskiwanie klientów metodami, które w najszybszy sposób zwiększą przychód w firmie. Najczęstszymi działaniami marketingowymi (outbound) z tej kategorii będą:
- korzystanie z płatnych kampanii reklamowych ADS np. Google, Facebook oraz innych
- generowanie leadów z sieci np. LinkedIn
- wszystkie akcje ukryte pod hasłem "cold"
- współpraca z większymi influencami (tutaj warto zachować ostrożność).
 
Rolnik w takiej osadzie nikogo nie zaskoczy ;) musi po prostu zasiać plony. Przygotować pole, zasiać ziarna, podlać i pielęgnować je, żeby później zebrać plony. Na język przedsiębiorców, to rola marketingu bardziej pasywnego niż wychodzący. Najczęściej wykorzystywanymi w tej metodzie (inbound) działaniami są:
- content marketing, ponieważ “Content is king”
- działania SEO
- webinary czy podcasty
- własny newsletter.
 
Zarządca wioski bezpośrednio nie ma wpływu na generowanie przychodu, jednak dba o osadę. Skoro większość czasu spędza w samym sercu przysiółka, ma wyraźny obraz całej sytuacji. Łatwo mu koordynować prace pomiędzy innymi, zwrócić uwagę na jakość i efekty zadań poszczególnych osadników.
Do obowiązków mogą należeć:
- analiza danych zebranych z kampanii
- ustalanie planu działania
- analiza własnych narzędzi np. UX strony internetowej
- bezpieczeństwo

 

Gdybym zapytał Cię: 
"Co twoim zdaniem jest ważniejsze?".
To na pewno odpowiedź padłaby na funkcję, która przyniosła Ci najwięcej korzyści w ostatnim czasie. Co jest poprawną odpowiedzią.
Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi rozważysz wdrożenie dodatkowych działań. Bo najwięcej satysfakcji i bezpieczeństwa gwarantuje komplet osadników.
 

Proste porównanie

 
Gdybyś mieli delikatnie porównać obie metody:
 
  Outbound Inbound
Przykładowe rodzaje działań

płatne kampanie Ads

prospecting

influence

SEO

content

optymalizacja strony

Czas do efektów sprint maraton
Kwestia budżetu w krótkim czasie należy dużo zainwestować, aby uzyskać oczekiwany efekt dobrze poprowadzony, nie jest drogi, jednak przez pryzmat czasu swój budżet pochłonie
Mierzalność w większości wypadków w pełni policzalne, dzięki skryptom konwersji bez ankiet nie możemy "dokładnie" zweryfikować, który post w końcu przekonał klienta
komu można polecić (poza oczywistym - każdemu)

E-Commerce

Sprzedaż szkoleń

SaaS

Lokalne biznesy

Usługi B2B

Branża IT

Usługi

Community management

tabelka dostosowana do urządzeń mobilnych

 

Pierwsze co się rzuca w oczy, to kwestia budżetu. Należy się nastawić na większy wydatek od samego początku i dokładną kalkulację ROI (zysku z inwestycji). Niekorzystna będzie reklama, gdzie wydając 5000 zł zarabiamy tylko 6000 zł, bo prawdopodobnie nie pokryje to wszystkich kosztów produktu, lub wykonywanej usługi. Oczywiście praca w systemach reklamowych wymaga czasu na sprawdzenie grupy docelowej, formatu reklamy i chociażby "zasilenie algorytmów". Jak powszechnie wiadomo, większość systemów Ads posiada zaawansowane algorytmy oraz elementy AI, aby w lepszy sposób pomagały docierać do Twoich klientów. Oznacza to, że z czasem wynik kampanii powinien być o wiele lepszy. Z wielu kampanii, które rozpoczynałem, to sprowadzenie jednego odwiedzającego na stronę np. zaczynaliśmy od ponad 2 zł, a kończyliśmy na około 0,40 zł. Ważne! Samo sprowadzenie klienta na stronie, nie gwarantuje jeszcze sprzedaży. Tutaj ma ważne znaczenie CRO, co oznacza, jaką skuteczność ma strona sama w sobie. Czy pierwsze wrażenie jest ok, czy sprzedawca wygląda na godnego zaufania i jak został przedstawiony produkt (czy reklama nie kłamała).

 

Z drugiej strony, stawiając na marketing treści, to możemy być pewni, że na początku nie będzie dużo klientów, za to klienci będą bardziej świadomi i firma w ich oczach wygląda na godną zaufania. Klient nieważne, gdzie się zaloguje, to zobaczy, że w każdym miejscu publikujesz wartościowe treści budujące tylko wizerunek specjalisty. Jednak taki proces również wymaga dobrego przygotowania, analizy treści nie tylko pod kątem SEO, ale także wartości, które niesie odbiorcy.

 

Co mi się osobiście podoba, to fakt, że obie metody można stosować jednocześnie. Jeżeli firma musi mocno ruszyć z miejsca, to uruchamia płatne kampanie reklamowe. W tzw. międzyczasie buduje content, a po kilku intensywnych miesiącach firma będzie mogła mocno ograniczyć wydatki na budżeto-żerne płatne kampanie reklamowe, bo sam inbound będzie już przyciągał klientów.

 

 

Planowanie Marketingu

Niezależnie od tego, w jakim miejscu rozwoju firmy się znajdujesz, najważniejsze jest, aby planować marketing na miarę swoich możliwości. Co to oznacza? Że w pierwszej kolejności musisz się rozejrzeć dookoła, aby sprawdzić co masz "pod ręką". Najlepiej jest skorzystać z zasobów, które mamy do dyspozycji.
Poza oczywistym budżetem w postaci pieniędzy na koncie, może jeszcze być:

  • twoja widza i doświadczenie
  • telefon komórkowy, którym możesz robić zdjęcia, czy filmy
  • czas
  • zaangażowany pracownik, który ma parcie na szkło
  • może masz "warsztat" i można pokazać jak powstaje twój produkt
  • cokolwiek co Ty robisz setki razy dziennie, ale wbrew pozorom może być ciekawe dla innych 
  • kontakty


Taki skromny przykład.

Czasami wystarczy pójść na warsztat, gdzie produkujesz np. meble i nagrać kilka filmików, jak powstaje krzesło. Nie musi być szczegółowy i z opisem, wystarczy prosty i jakaś muzyka w tle. Oczywiście komentarz, tylko by pomógł. Taki film sklejony z tych mniejszych filmików, należy kolejno wrzucić na Facebooka, najlepiej na grupy, gdzie ludzie rozmawiają o meblach (a takich jest zawsze kilkanaście). Dwóch znajomych poprosić o przychylny komentarz i gotowe! Trochę czasu, telefon, kontakty, i to powinno przysporzyć jakiegoś klienta. 


Oznacza to, że nie musisz mieć milionowych budżetów, aby zrobić akcję marketingową. Niestety marketing uwielbia ciągłość i konsekwencję, co oznacza, że będzie trzeba wrzucać więcej filmów i zdjęć, żeby kolejni klienci o nas usłyszeli. 

 

Wracając do planowania... 

  • zastanów się, gdzie przebywają twoi klienci i tam się też pojawiaj
  • zadbaj o treści i co ciekawe nie chodzi o jakość 4k z mega efektami, a bardziej o ich naturalność i zasadność
  • nie bądź nachalny, ale nie zapominaj wspomnieć, że to nie hobbystyczny materiał 
  • zawsze bądź sobą, chyba że to duża firma, to ona także ma swój system wartości
  • postaw na systematyczność - jedno zdjęcie krzesła nie wystarczy 

 

W następnych wpisach będę rozpisywał po kolei wszystkie elementy, więc zapraszam do zaglądania, a dla osób z pełną głową obowiązków jest opcja przypomnienia - newsletter.

 

Czego oczekiwać po marketingu?

Na pewno nie cudów. Marketing to ciężka praca w określaniu klienta docelowego, drogi dotarcia do niego, komunikacji z nim oraz optymalizacji każdego elementu lejka sprzedażowego, aby dostarczyć firmie klientów. Zawsze pojawia się wiele zmiennych, które mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. 

Jednak dobrze poprowadzony marketing, to silna marka odporna na większość zewnętrznych czynników. Tylko to wymaga czasu, cierpliwości i zasobów. Kiedy osiągniesz taki poziom, to będziesz w stanie nawet wybierać sobie zlecenia albo powiększać zespół. Często marketing to samonapędzająca się maszyna, ponieważ jest w stanie realizować projekty w sposób progresywny, czyli podejmować się ciekawszych i droższych rzeczy dopiero po zwiększeniu przychodu firmy. Bardzo wygodne rozwiązanie. Gdyby nie marketing, to dzisiaj nie było by takich firm jak McDonald's, Allegro, itd.

Tutaj skupiłem się na marketingu samym w sobie, ale często firmy też posiadają dział handlowy, prawda? W najbliższych artykułach rozpiszę się na ten temat.

Jeżeli masz jakieś sugestie, pomysły, to jestem otwarty na wiadomość od Ciebie - pisz śmiało.
Póki co, dziękuję za twój czas i życzę Ci miłej zabawy.
Patryk
 

Więcej treści? Zapisz się do newslettera 

​​​​​​​

​​​​​​​

© 2021 Tata Przedsiębiorca