Tata Przedsiębiorca logo
06 lutego 2023

Co warto wiedzieć, aby stworzyć stronę internetową.

Być może jesteś przed założeniem swojej pierwszej strony internetowej, a może już udało się coś stworzyć, ale chcesz wiedzieć, jak ją ulepszyć, czy nawet zmienić kurs. W tym wpisie postaram się odpowiedzieć na najważniejsze pytania, takie jak: o czym pamiętać przy tworzeniu storny, co jest ważne i jak zadbać o efektywność.

 

Od czego zacząć?

Wiele osób, jak planuje założenie witryny, to najczęściej wtedy przypomina sobie, że nie ma jeszcze logo. Tylko czy jest to najważniejsze? Jest ważne, ale nie będzie wpływać na pozostałe elementy strony. Najważniejszą rzeczą na początku jest zadanie sobie kilku pytań:

  • w jakim celu zakładam stronę.

  • jakie mam zasoby.

  • kto będzie odwiedzał moją witrynę.

  • co ma się stać z tymi osobami.

  • jak zamierzam zapraszać odwiedzających.

Wiem, że nie na wszystkie pytania można sobie od razu odpowiedzieć, jednak im więcej energii w to włożymy, tym łatwiej będzie zaplanować całą witrynę. Może przejdźmy przez przykład, który pomoże lepiej zrozumieć owe pytania.

Był ostatnio u mnie starszy Pan, który rzeźbi w drewnie różnego rodzaju dekoracje religijne. Poprosił, czy nie pomógłbym mu pojawić się w internecie. Jego case akurat jest wyjątkowy, bo lepiej go jest umieścić na marketplace z rękodziełami jak Etsy niż generować koszty postawienia strony. Jednak załóżmy, że zakładamy.

Czyli witrynę zakładamy, aby mógł sprzedawać swoje ikony i figurki, a także przyjmować indywidualne zlecenia na prace w drewnie. Już wiemy, że strona bardziej produktowa (e-commerce). Na pewno dla wygody właściciela ważne będzie podłączenie kuriera, płatności i banalnego systemu do obsługi tego.

Jego głównymi zasobami są:

  1. drewniane wyroby,

  2. możemy także zrobić setki super zdjęć,

  3. warsztat, w którym możemy nagrać jak tworzy,

  4. wiedza i doświadczenie,

  5. jego historia,

  6. motywacja do działania.

 

Witrynę będą odwiedzać (w dużym uproszczeniu) osoby starsze oraz młode poszukujące prezentu dla swoich dziadków, ale wszystkich łączy zamiłowanie do religijnych wyrobów drewnianych. Oczekiwaną rzeczą, jaka ma się wydarzyć, to zakup produktów. Czyli musimy zapewnić łatwy dostęp do ich przeglądania, wyboru i zakupu. Dodatkowo, dzięki stronie klienci powinni mieć możliwość łatwego kontaktu z naszym seniorem.

A to skąd będą pojawiać się odwiedzający, to osobna historia na cały blog ;) w skrócie napiszę, że najszybszym (i najtańszym) sposobem dla naszego seniora rzeźbiącego w drewnie będzie wbić się w grupy w mediach społecznościowych, które zrzeszają fanów wyrobów w drewnie i grupy religijne - przynajmniej dobre na początek.

Posiadając tyle informacji jesteśmy już w stanie wykonać szkic tego, co ma się znaleźć na stronie, jakimi kolorami się posługiwać, jak i co opisywać i funkcjonalności, których potrzebujemy.

 

 

Lista rzeczy, o których należy pamiętać, tworząc stronę internetową.

Twoja witryna internetowa może powstać na 2 sposoby. Pierwszy – możesz zlecić przygotowanie komuś, kto się tym zawodowo zajmuje. Drugi – możesz wykonać ją samodzielnie dzięki dostępnym w sieci rozwiązaniom. Niezależnie od drogi, jaką wybierzesz, zdradzę Ci jak sam buduje strony dla siebie i dla moich klientów. Posłuży Ci to jako matryca tego, na co zwrócić uwagę.

 

Lista najważniejszych rzeczy:

  • Frontend – wygląd.

    • Layout

    • design

    • mapa strony

    • content i wartość.

    • Banner cookies

    • polityka prywatności

    • regulamin

  • Backend – działanie.

    • „Silnik”

    • domena

    • hosting

    • certyfikaty

    • antywirusy i firewalle.

    • Integracje

    • seo

    • analityka

Jak widać, lista jest dość duża.

W kilku zdaniach, Front, to jest ta widoczna część strony dla każdego odwiedzającego, a Back to zbiór wszystkich elementów, dzięki którym wszystko działa i jest bezpieczne dla użytkownika.

Kilka słów o każdym elemencie z listy:

Layout – czyli układ treści na stronie. Jest on tworzony według tego co, jak i kiedy ma poznać odwiedzający. Dlatego jak wchodzimy na stronę, w przeważającej większości wita nas Hero Baner z najważniejszym hasłem, o czym jest strona i informuje nas o temacie. To determinuje, czy chcemy dalej zagłębiać się w dalsze treści.

Design – to jak wygląda strona. Na ten temat można pisać książki. To jest wszystko od stylu, nurtu, doboru kolorów i całą psychologię przekazu świadomego i podświadomego.

Mapa strony – to nic innego jak zespół wszystkich podstron, najczęściej dostępnych w menu lub stopce. Najczęściej mamy tyle informacji do przekazania, że na jednej stronie wyglądałoby to strasznie, dlatego dzielimy treści na konkretne podstrony, żeby jakość przekazu była zorganizowania i posortowana.

Content i wartość – treści pisane, graficzne i wideo dostępne na stronie. Tutaj wyraźnie i z premedytacją wpisałem wartość, bo to jest to czego każdy z nas szuka, kiedy decyduje się zainwestować swój czas na dowolny materiał.

Banner cookies – wymóg prawny, którego brak bywa kosztowny. Większość narzędzi posiada wbudowane banery cookie, ale to w kwestii właściciela witryny jest sprawić, aby działał poprawnie.

Polityka prywatności – kolejny wymóg prawny w myśl RODO/GDPR. Tak naprawdę na etapie projektowania strony powinniśmy już tworzyć politykę prywatności.

Regulamin – nie zawsze obligatoryjny, raczej stosowany w sytuacji jak użytkownik ma inne funkcje na stronie niż wyłączna „konsumpcja” contentu.

„Silnik” – czyli, w jaki sposób wszystko zostanie spięte w całość i udostępnione w sieci. Można samemu napisać kod (PHP, HTML) albo skorzystać z narzędzi typu WordPress, aby opublikować stronę. Ma to kluczowe znaczenie dla jakości i szybkości strony oraz późniejsze edycje.

Domena – unikalny adres i nierzadko nazwa witryny internetowej. Najlepiej, jakby była krótka (co staje się coraz trudniejsze), łatwa do zapamiętania i oryginalna.

Hosting – to, skąd wyświetlane są materiały, z których jest wykonana nasza witryna. Tutaj dużą rolę odgrywa szybkość serwera i ewentualne ograniczenia ruchu.

Certyfikaty – to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa. Pierwszym co powinniśmy zrobić to zagwarantować SSL dla domeny, aby wyszukiwarki jej nie pomijały.

Antywirusy i Firewalle – czasami trudno uwierzyć jak często różnego rodzaju boty i wirusy będą atakować witrynę i serwer.

Integracje – czyli, jak i co podłączymy do naszej witryny. Niezależnie od tego czy to będzie narzędzie do reklamy, analityki czy jako design feature, to powinniśmy wspomnieć o tym w polityce cookies.

SEO– czy strona będzie znajdowana przez potencjalnych użytkowników dzięki wyszukiwarkom, takim jak google.

Analityka – przecież każdego interesuje, ile osób czyta naszego bloga, czy podoba im się strona i co można poprawić. Nie mówiąc o ewentualnych celach reklamowych.

 

 

W następnych wpisach będę bardziej się rozpisywać, jak realizować każdy podpunkt listy, z jakich narzędzi korzystać i gdzie szukać inspiracji.

Na koniec dodam, że dobór narzędzi powinien odbywać się według celu projektu. Chcąc postawić ogromny portal ocierający się o znamiona medium społecznościowego, czy ogromny marketplace, na pewno nie postanowiłbym korzystać z gotowców, bo taki portal traci na wydajności i jakości. W takich wypadkach zalecam tylko projektowanie i kodowanie dedykowane. Jednak jeżeli potrzebuję strony typu wizytówka, blog lub mały sklep, to korzystam z rozwiązań typu Wordpress lub low-code buildera, jakim jest WebWave. Niedawno go odkryłem i się w nim zakochałem. Dzięki takim aplikacjom nie muszę martwić się o kwestie bezpieczeństwa i dostępności mojego bloga.

Pamiętaj! Strona internetowa to „żywy organizm”, który wymaga ciągłej opieki, zmian i poprawek. Nawet jeżeli masz już witrynę. Contentu przybywa, trendy się zmieniają i twoje community też z czasem postrzega nawet te same rzeczy w inny sposób. Dlatego należy ciągle dbać o ewolucję strony. Mam nadzieję, że dzięki mojej liście zerkniesz na temat witryn z innej strony.

 

Miłej zabawy i do zobaczenia,
Patryk

​​​​​​​

​​​​​​​

© 2021 Tata Przedsiębiorca